Mielinauha-kampanja keräsi varoja kriisiauttamiseen ja mielenterveyden vahvistamiseen

Vuoden 2024 Mielinauha-kampanja keräsi lähes 500 000 euroa Suomessa asuvien mielenterveyden vahvistamiseen ja kriisiauttamiseen. Lahjoitusten avulla yhä useampi saa tarvitsemansa keskusteluavun ajoissa. Lahjoitukset mahdollistavat myös pitkäjänteisemmän ja suunnitelmallisen työn kaikkien Suomessa asuvien mielenterveyden vahvistamiseksi.  

Lahjoitukset vastasivat tarpeeseen 

MIELI ry:n Kriisitoiminnoissa yhteydenottojen määrät ja erityisesti itsetuhoisten yhteydenottojen määrät ovat kasvaneet tasaisesti myös pandemian jälkeen. Työtä tehdään jatkuvasti myös mielenterveyden vahvistamiseksi eri areenoilla esimerkiksi nuorten ja työikäisten parissa. 

”MIELI Kriisipuhelimeen kertyi kesän 2024 aikana lähes 67 000 soittoa, joista 16 800 pystyttiin vastaamaan. Vastattujen puheluiden määrä on reilut 2000 kpl suurempi kuin edellisenä kesänä. Tämä oli mahdollista saatujen lahjoitusten avulla”, kertoo MIELI ry:n puhelin- ja verkkokriisityön päällikkö Susanna Winter. 

Huhtikuussa heti kampanjan alussa tapahtuneen Viertolan koulun ampumavälikohtauksen myötä varoja suunnattiin myös nuorten kriisiauttamiseen Sekasin-chatissa, jotta yhä useampi nuori pystyi saamaan tarvittavan keskustelutuen.  

“Haluamme nöyrästi kiittää jokaista lahjoittajaa ja yhteistyökumppania. He mahdollistavat keskusteluavun yhä useammalle vaikeassa elämäntilanteessa olevalle sekä pitkäjänteisen ja suunnitelmallisen työn kaikkien Suomessa asuvien mielenterveyden vahvistamiseksi”, MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi kommentoi. 

”MIELI ry:n tarjoamalle kriisiavulle ja mielenterveyttä vahvistavalle työlle on tässä ajassa todella suuri tarve. Mielenterveys on voimavara, joka auttaa jaksamaan ja suojaa elämänkriiseissä. On myös tärkeää, että vaikeaan elämäntilanteeseen ja pahaan oloon on matalalla kynnyksellä tukea ja apua tarjolla. Tällä ehkäistään mielenterveyden ongelmia ja sitä, että vaikeudet eivät pääsisi kasautumaan, Aalto-Matturi jatkaa.  

Mielinauha syntyi Vuoden nuori suunnittelija –kilpailussa  

Vuoden 2024 Mielinauhan suunnitteli Vuoden nuori suunnittelija 2023 Henna Lampinen. Nauhan teema ”lohtu” kertoo siitä, miten jokainen meistä joskus tarvitsee elämässä lohtua. Yhteistyö Suomen Messujen ja Vuoden nuori suunnittelija -kilpailun kanssa jatkuu myös ensi vuonna.  

Kampanjan pääkasvolle artisti Samu Haberille kampanjan teema oli henkilökohtaisesti myös hyvin tärkeä:  

”Ymmärrän kokemuksesta, miten tärkeää on saada tukea silloin, kun on tosi paha paikka. Haluan kannustaa siihen, että ihmiset uskaltaisivat pyytää apua, koska siinä ei ole mitään noloa tai hävettävää.” 

Lämmin kiitos  

Kiitos rohkeudesta jakaa oma kokemuksenne Samu Haber ja Henna Lampinen. Kiitos kaikille kampanjan mahdollistaneille yhteistyökumppaneillemme. Kiitos jokaiselle Mielinauhan kantajalle, viestin jakajalle, lahjoittajalle ja vapaaehtoiselle. 


Mielinauha-kampanja jatkuu taas keväällä 2025

Olisiko teidän yrityksenne Mielinauha-kumppani 2025?

Ota yhteyttä:

Anette Koivisto, varainhankinnan asiantuntija, yritysyhteistyö
anette.koivisto@mieli.fi
p. +358 40 7762 792
 

 

Anette Koivisto
Nuori henkilö Mielinauha rinnassa ja toisen henkilön käsi olkapäällä

Jokainen mieli tarvitsee lohtua.

Jokakeväisellä Mielinauha-kampanjalla halutaan lisätä puhetta mielenterveydestä ja kerätään varoja mielenterveystyölle ja kriisiauttamiselle Suomessa. Maailman kriisien ja taloudellisen tilanteen myötä erityisesti kriisityön ja nuorten mielenterveystyön tarve on kasvanut. Vuonna 2024 Mielinauha-kampanja järjestettiin seitsemännen kerran.